חשיבותה הרבה של השליטה באנגלית, הן בכתב והן בעל-פה, הופכת את המורים לאנגלית לאנשי מקצוע מבוקשים מאוד. על-מנת לעסוק בהוראת אנגלית נדרשת תעודת הוראה ייעודית – ואלה הם השלבים השונים בדרך לקבלתה ולמשרה מתגמלת במיוחד כמורה לאנגלית.
שלב ראשון: תנאי הקבלה למסלול הוראת אנגלית
השלב הראשון בדרך לקבלת תעודת הוראה באנגלית – תעודה שמאפשרת ללמד אנגלית הן בבתי הספר היסודיים והן בבתי הספר העל יסודיים – הוא כמובן להתקבל למסלול הלימודים שמקנה תעודה זו. תנאי הקבלה הבסיסי הוא ציונים גבוהים בבחינה הפסיכומטרית ובמבחני הבגרות. הרף עשוי להשתנות משנה לשנה, ועוד אופציה שכדאי להיות מודעים אליה היא קבלה על סמך ממוצע הבגרויות המשוקלל בלבד – שצריך להיות 90 ומעלה. בנוסף יש לעבור ראיון אישי וראיון קבוצתי.
מועמדים למסלול זה שעברו את גיל 30 יכולים להתקבל גם ללא בגרות ועל סמך ציון 540 ומעלה בבחינה הפסיכומטרית. במקרה שכזה, עליהם להשלים עד תום שנת הלימודים הראשונה 6 שעות לימוד שבועיות ב-4 מקצועות (עברית, היסטוריה, מדעים ומתמטיקה).
עוד אופציה היא למי שכבר למדו לימודים אקדמיים ורוצים לשנות מסלול ולהגיע לעבודה שיש בה גם עניין, גם תנאים מצוינים וגם שליחות. במקרה זה הקבלה היא על סמך ממוצע הציונים בתואר הראשון – עליו להיות 70 ומעלה אם התואר הוא במדעים מדויקים, מדעי החיים או מדעי הטבע, ו-75 ומעלה אם התואר הוא במדעי החברה או מדעי הרוח. במקרים מיוחדים יתקבלו גם מועמדים שהשלימו 75% מהחובות לקבלת התואר עם ציון של 80 או יותר. כמו כן נדרשת הצלחה בבחינת התאמה באנגלית.
שלב שני: כמה זמן נמשכים הלימודים?
התוכנית השלמה להכשרת סטודנטים וסטודנטיות להוראת אנגלית נמשכת 4 שנים. המסלול שמוביל למתן תעודת הוראה באנגלית לאקדמאים מורכב בהתאמה אישית לכל מועמד ומועמדת, ובמרבית המקרים הלימודים אורכים בין שנה לשנתיים. גם מורים בעלי תעודת הוראה במקצוע אחד שרוצים להרחיב את אפשרויות התעסוקה שלהם עם הוראת אנגלית ילמדו פרק זמן דומה של כשנה וחצי.
שלב שלישי: מה כוללים הלימודים?
הלימודים לקראת קבלתה של תעודת ההוראה באנגלית מורכבים מקורסים עיוניים, שמתקיימים רובם ככולם בשפה האנגלית, ומהתנסויות מעשיות. בין הקורסים העיוניים: "קשיים ברכישת השפה האנגלית", "זיהוי מאפייני לקויות למידה בלימוד שפה זרה", "אנגלית והלומד הצעיר" ועוד.
חלק זה של הלימודים כולל גם קורסים שעוסקים באופן כללי בנושאים מהתחום הפדגוגי ובהם "אתגרי החינוך בעידן הפוסט מודרני", "יחסי הורים מורים", "פסיכולוגיה התפתחותית" ועוד.
ההתנסויות המעשיות ממלאות יום אחד בשבוע במשך 3 שנות הלימוד הראשונות וכן כשבועיים מרוכזים בכל שנה. ההתנסויות הן הוראה בפועל בכיתות במגוון גילאים, לקיחת חלק בישיבות שונות וגם באירועים שמתקיימים בבתי הספר.
שלב רביעי: סטאז'
חשוב לציין כי קבלת תעודת הוראה באנגלית עדיין לא הופכת אדם למורה לאנגלית. על-מנת לעסוק בהוראת השפה הפופולרית והחיונית נדרש גם סטאז'. מאפייני ההתמחות דומים לכל התמחות במקצוע ההוראה: זוהי שנת לימודים מלאה שבמהלכה מקבלים הבוגרים של לימודי ההוראה והאו-טו-טו מורים משכורת (בהתאם להיקף המשרה, שחייב להיות לפחות שליש משרה). בהתאם לרפורמת אופק חדש, שליש משרה שקול ל-12 שעות עבודה שבועיות, והן מחולקות ל-7-8 שעות הוראה פרונטלית, שעתיים פרטניות ועוד שעתיים או שלוש של נוכחות בבית הספר. אופציה נוספת היא עבודה בהתאם לתנאי רפורמת "עוז לתמורה" בחטיבות העליונות – 13.5 שעות עבודה שבועיות, שמחולקות להוראה פרונטלית (8 שעות), שעות פרטניות (שעתיים) ושעות שמוגדרות כ"תומכות הוראה" (3.5 שעות בשבוע).