כל עסק, על מנת שיתנהל ללא דופי ובהצלחה רבה, זקוק לתוכנית עסקית. זהו מסמך ניהולי שנועד לספק לאנשי העסק תמונה עתידית כללית שלו, תוך התייחסות לפרמטרים תפעוליים, כלכליים, טכנולוגיים, שיווקיים ועוד. ככלל, תכנית מפורטת ומגובשת היטב, המתייחסת לכל תרחיש אפשרי, היא זו שיכולה להצעיד את העסק לא מעט צעדים קדימה.
שלבים לבניית תוכנית עסקית
שלב 1:
מגדירים רעיון עסקי. במקרה של עסק או מיזם חדש, יהיו אלה השירותים או המוצרים שהם עתידים לספק לקהל הלקוחות.
שלב 2:
מגדירים מודל עסקי, המתייחס לסוגיות הכלכליות הראשוניות של העסק: הרווח האפשרי, למשל.
שלב 3:
מנתחים את השוק הפוטנציאלי אליו נכנסים, כאשר מומלץ לעשות זאת לאחר מחקר מעמיק. יש להתייחס לקהל היעד הפוטנציאלי, למשל, מבחינת מגדר, גילאים אפשריים, תחומי עניין וכדומה.
שלב 4:
בחינת התחרות בשוק. המטרה היא לחשוב כיצד ניתן לבלוט אל מול שחקנים אחרים ולמשוך את אותם לקוחות פוטנציאליים.
שלב 5:
פיתוח תכניות פיתוח ועבודה, הנוגעות לאופנים ה"טכניים" באמצעותם ניתן להגשים את המטרות שהוגדרו קודם לכן. צעדים שיווקיים יכולים לצבור תאוצה בשלב הזה.
שלב 6:
הכנת וניהול תזרים מזומנים, הבוחן את הכנסות והוצאות העסק לפרקי זמן מוגדרים.
שלב 7:
בקרה על פעילות העסק מתוך מטרה להבין מה עובד ומה דרוש שיפור. בהתאם לכך ניתן לקבל החלטות מעשיות נוספות.
טיפים ואזהרות
- התכנית שהובאה כאן כללית מאד, כאשר לכל עסק יש חוקים משלו. התכנית צריכה להתחשב בסוג העסק, בגודלו וביעדים הספציפיים של אנשיו.
- יש אנשי עסקים שלא מעוניינים להיכנס למים העמוקים של התחום המורכב הזה. למרות שהדבר כרוך במאמצים, חשוב לעשות זאת כדי לשפר את התנהלות העסק.
- ניתן להיעזר בחברה מקצועית לבניית התכנית הראשונית, כמו גם לצורך קבלת ליווי בהתנהלות לכל אורך הדרך.